Kost

Kosten er afgørende for børns vækst og trivsel, derfor er det vigtigt, at børn fra begyndelsen får opbygget sunde kostvaner. En god og sund kostpolitik giver ernæringsmæssigt børnene optimale muligheder for at udvikle sig bedst muligt fysisk og psykisk. Dette gavner barnets aktuelle vækst og trivsel, men har også betydning på barnets sundhed senere i voksenlivet.

Mikkelborg og Stockholmsgave har tilsammen 3 køkkener, som arbejder ud fra samme værdier og mål. Vi har en høj øko-profil. Københavns kommune har fastlagt at alle institutioner skal servere minimum 90% økologisk mad og det gør vi alt for at nå. Menuerne er sammensat ud fra årstidens frugt og grønt og udflytterne har køkken- og urtehaver, som bidrager til kosten.

Vi har fokus på det bæredygtige og at undgå madspild. Vores uddannede køkkenmedarbejdere er optaget af de gode kostråd og laver så meget fra bunden som muligt.

Menuplanerne indeholder: •Grøddag •Fisk/kød-dag • smørselv/madpakkedag •Vegetardag •Suppedag

Vi serverer lidt morgenmad i vuggestuen til de allerførste børn, hvis de ikke har spist hjemmefra frem til kl. 8:00. Kl.ca 9:30 spiser vi formiddagsmad, som består af frugt og lidt brød. Kl. 11/11:30 serverer vi frokost og igen kl. 14:00 er der eftermiddagsmad. Vi er opmærksomme på at eftermiddagsmaden skal indeholde Fuldkorn evt protein/pålæg, så børnene kan holde mætheden frem til aftensmaden.

Vores kostpolitik er meget mere end blot det vi spiser. Det er hele måden vi forholder os til måltiderne og samtalen om maden. ”Madmod” og ”fra jord til bord” er ord der går igen i de tre afdelinger. Det hører man meget mere om ved opstart.

Lidt inspiration: Mad til små.pdf

bær  bål