IBØ C består af syv enheder:
- Mikkelborg
- Stockholmsgave Centrum
- Børnehuset Nansensgade
- Dronning Louise
- 100 Meterskoven
- Lundsgade
- Den Grønne Kastanje
Kan dit barn ikke få plads i Mikkelborg eller Stockholmsgave Centrum, kan du måske få plads i en af klyngens andre institutioner.
Fælles naturfaglig profil
Midt i hjertet af København ligger klynge IBØ C. I klyngen har vi et betydningsfuldt og forpligtende samarbejde. Herudover har vi som klynge en fælles profil, hvor vi arbejder ud fra et naturfagligt fundament. For os betyder profilklynge:
En profilklynge er en almindelig klynge, som arbejder med de samme mål og rammer som øvrige klynger. Herudover arbejder en profilklynge med et særligt indsatsområde, som man ønsker at udvikle og fremme. Begrebet profil betyder, at der i praksis lægges vægt på et særligt indhold. Profilen er med til at skærpe den pædagogiske praksis og den enkelte medarbejders faglige fokus.
I klyngen lægger vi vægt på at inddrage naturen, udeliv, science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed under overskrift Naturfaglig dannelse i børnenes hverdag. Gennem en legende tilgang skaber vi læringsmiljøer, som er båret af muligheden for at understøtte udviklingen af kompetencer og danne erfaringer med naturfaglige fænomener gennem både planlagte og spontane aktiviteter.
Vi arbejder med en science pædagogisk tilgang. Det betyder, at det ikke er aktiviteternes indhold og temaer, der alene er det centrale. Science hænger i vid udstrækning sammen med naturvidenskab, men science pædagogik er også en pædagogisk tilgang, der i høj grad handler om at følge børnenes spor og perspektiv. I vores optik er det måden, vi arbejder på. Vi griber børnenes spørgsmål, undren og går sammen på opdagelse i eksperimenter og undersøgende tilgange. Vi giver ikke altid svaret!
Der er mange måder at arbejde med naturfaglig dannelse på. Det er helt almindelige hverdagsaktiviteter, begivenheder og fænomener, som vi sammen med børnene er undersøgende omkring. Vi kigger på skyer eller flytter vand mellem to spande og i den sammenhæng omfavner børnenes spørgsmål, er åbne og understøtter deres nysgerrighed. I løbet af en dag opstår mange muligheder for at undersøge og tale om emner fra det naturfaglige område. Det samme gør vi på vores mange ture i nærmiljøets grønne områder såsom byens parker, strande, skove og på vores gode legepladser, hvor vi har fokus på bevægelse, sanser og motorik.
Med hensyntagen til alder og den konkrete situation giver vi igennem dagen børnene begreber for det, de møder. Ord som stor, lille, flere, større end og firkant bruges som en bevidst pædagogisk strategi for at give børnene en begyndende matematisk opmærksomhed.
Hverdagens rutiner skaber rammer for, at børnene kan være særligt undersøgende og optaget af f.eks. væske, brød, farver, former og meget mere. Vi tager også natur og science med indenfor på stuerne. Vi kan for eksempel over en periode se på, hvordan et frø i jorden udvikler sig og bliver til en plante, eller hvordan en spegepølsemad fra en frokost med tiden ændrer sig fra mad til mug. Når vi arbejder med natur og science på stuerne knytter vi ofte et kreativt og æstetisk aspekt til for at støtte børnene i deres kunstneriske, skabende udvikling.
I praksis betyder vores naturfaglige profil, at vi:
- har fokus på børnenes perspektiv
- lader børnenes nysgerrighed og interesser påvirke aktiviteterne
- giver børnene fornemmelse for, at de er en del af noget større
- bruger naturvidenskabelige begreber
- ser potentialer i undersøgende hverdagssamtaler
- arbejder med læren om naturen
- bruger naturvidenskabelige begreber
- taler om, hvordan vi passer på naturen
- mærker og kender årstidens skiften
- smager på naturen
- bruger omgivelserne og nærmiljøet aktivt
Klyngeleder: Rikke Sjøgren / z814@kk.dk / 23487659